“Een online marketing strategie? Dat is toch helemaal niet nodig… Een paar keer in de week posten op de social media platformen is meer dan genoeg!” Tja, dat kan. Maar door een online marketing strategie toe te passen kom je veel verder dan social media alleen. En dat is juist de bedoeling! Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken en een indruk achterlaten. Online marketing gaat veel verder dan alleen social media. Kijk bijvoorbeeld maar eens welke partijen er in de lijst staan als er cookies aangeboden worden.
Het opzetten van online marketing strategie
Ieder bedrijf is anders, dus ook elke marketingstrategie is anders. Gelukkig kijkt een marketingbureau samen met jou naar wat de juiste strategie zal zijn voor jouw bedrijf. Er wordt gekeken naar wat jouw doelen zijn. Je kan hierbij denken aan het vergroten van je merkbekendheid, het verhogen van de verkoop of klantloyaliteit verbeteren. Om dit te kunnen doen moet je weten wat je doelgroep is. Dus ook hier wordt aandacht aan besteed. Belangrijk is om hiervoor duidelijk te hebben wat de behoeften van je doelgroep zijn. Wat vinden ze interessant. Wat is hun gedrag en hoe kun je ze bereiken? Om je doelgroep te kunnen bereiken kun je ook kijken naar je concurrenten. Wat bieden zij aan, en hoe bereiken zij hun doelgroep? Hier kun je ook leren wat hun sterke en zwakke punten zijn, en daar rekening mee houden bij het opzetten van de online marketing strategie. Het is van groot belang dat je de juiste kanalen gebruikt om je doelgroep te bereiken. Naast social media zijn er nog meer opties. Je hebt betaalde advertenties, e-mailmarketing, content marketing, influencer marketing en zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Groot of klein
Hoewel je kan denken dat het uitmaakt hoe groot je bedrijf is, maakt het niet uit. Online marketing kan worden aangepast aan bedrijven van elke omvang. Dit betekent ook kleine bedrijven en start-ups. Er zijn verschillende online marketing strategieën die kleine bedrijven kunnen helpen om hun zichtbaarheid te vergroten, klanten te bereiken en relaties op te bouwen. Het is belangrijk om goede betrouwbare bronnen te gebruiken bij het opzetten van je strategie. Experts kunnen je helpen om hierin de juiste beslissingen te maken. Het ontwikkelen van een effectieve online marketingstrategie vereist wel je aandacht. Je moet regelmatig controleren of het nog up to date is, of er nieuwe informatie beschikbaar is en of het verbeterd kan worden.