De onderwaterlijn scheidt het deel van de romp dat boven het water ligt met dat deel dat onder het water ligt. Een boot afbeitsen houdt in dat je de romp voorziet van dekkende of transparante laag om de onderliggende lagen te beschermen. In het water wordt de romp constant belaagd door micro-organismen, algen en mosselen. Bij traditionele vormen van antifouling, maar ook nieuwe en duurzame vormen van antifouling is de aanhechting van (micro-)organismen nooit 100% te voorkomen. Je dient de romp, zeker dat gedeelte dat permanent in het water ligt, optimaal te beschermen tegen erosie of corrosie van buitenaf. Dat doe je onder meer met behulp van een handige primer. Als de aangroei op de boot toeneemt, heb je meer weerstand, waardoor je minder vaart maakt en de snelheid sterk afneemt. Als je je boot niet goed beschermt, kan de onderlaag zelfs bloot komen te liggen.
Toepassen onderwaterverf of antifouling
Het verschil tussen onderwaterverf en antifouling is subtiel en zit hem in de toevoegingen in de verf. Antifoulingverf bevat sterk giftige stoffen als biociden en koper. Deze stoffen gaan biologische aangroei effectief tegen. Onderwaterverf bevat de romp van je schip wel tegen het water zelf, maar niet tegen de organismen die in dat water leven. Zelfs al je een verf- of beitslaag aanbrengt, is het noodzakelijk ook een antifouling laag aan te brengen. Overigens hoef je niet meer te kiezen voor een milieuonvriendelijke optie. Kies je voor de oplossing van Finsulate, dat kies je voor duurzaam, milieuvriendelijk en bewezen effectiviteit bij zowel varen als stilstand. Er wordt gewerkt met een unieke stekelstructuur, waardoor mosselen, algen en micro-organismen zich simpelweg niet kunnen hechten op deze ‘tweede huid’ van het schip.
Antifouling: zelf slijpend of hard
Kies je voor zelf slijpende antifouling, dan zal er bij stroming constant een dun laagje van de verf slijten. Hierdoor blijft de oppervlakte mooi glad. Werkzame stoffen als koper gaan de aangroei tegen. Het nadeel van zelf slijpende antifouling is dat je ieder jaar een nieuw laagje dient te zetten. Daar komt nog eens bovenop dat je ook de beitslaag van de romp goed dient te onderhouden. Kies je voor harde antifouling, dan worden de werkzame stoffen gestaag afgegeven. Het grote voordeel is dat je maar eens in de 2-3 jaar een nieuw laagje hoeft aan te brengen. Nadelig is het feit dat er steeds meer lagen over elkaar worden aangebracht. Na verloop van tijd zullen deze er ook weer af moeten worden gekrabd of af gebeitst. Eindeloos lagen over elkaar aanbrengen, doet uiteindelijk het effect van de antifouling lagen teniet.